Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.07.2017 20:38 - Акад. Константин Косев:"Левски няма еквивалент в световната история!"
Автор: 1997 Категория: История   
Прочетен: 1206 Коментари: 5 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
При него всичко е истинско, има пълно покритие между думи и дела, личността му е неизчерпаемо нравствено чистилище, категоричен е известният историк
Дума 14. Юли 2017 , брой: 136 Продрум Димов
Акад. Константин Косев е роден е на 15.08.1937 г. в гр. Дупница. През 1960 г. завършва история в Софийския университет. Работи като докторант в Института по История при БАН. От 1965 г. е "кандидат на историческите науки". Специализира в Мюнхен и Бон (1966-1967 г.). Зам.-директор на Института по история (1973-1978 г.) и на Единния център по история на БАН. Преподавател по история в СУ "Св. Климент Охридски" (1974-1989 и 1991-1997 г.). От 1977 г. е доктор на историческите науки, а от 1979 г. професор. От 1989 г. е член-кореспондент на БАН. Почетен доктор на ВТУ "Св.св. Кирил и Методий". През 1990 г. става министър на народната просвета и зам.-председател на Министерския съвет. Депутат в VІІ Велико Народно събрание (1990-1991 г.). От 2003 г. е академик. Зам.-председател на БАН (1996-2007 г.).
- Академик Косев, книгата ви за Апостола на свободата предизвика очаквания интерес в обществените среди. В нея разкривате личността на Левски на фона на европейския исторически процес, събитията на Балканите и поробените български земи. Как да си обясним извисяването на големия карловец на най-високия български пиедестал, като имаме предвид, че той не е притежавал нито образованието на Каравелов или пък интелекта на Ботев и на други известни наши възрожденци?
- Левски е изключително българско явление като основоположник на Вътрешната революционна организация, той е направил българите от лоялни поданици на султана - народ със самочувствие и претенции. Народ, който се надига и търси правата си. Дотогава не е имало никакъв народ. Той става субект на европейската политика, България става не само субект, а и обект, привличащ вниманието на Европа. В европейските политически среди нашумява "източният въпрос". Вътрешната революционна организация, която създава, заставя Високата порта да се замисли вече върху своето бъдещо присъствие в Българско. Левски, за разлика от мнозина други, е имал таланта на държавник, който е вроден у него. Да не говорим за високите стойности на неговия характер, безпределната му обич към хората и преданост на делото, на което се е обрекъл.
- А Левски наистина ли е уважавал поп Кръстю? С него го свързва добро познанство още от времето на Първата българска легия в Белград, затова ли му се е доверявал?
- Това е така. Неслучайно го включва в състава на комитета, става негов касиер, даже в началото е бил и негов председател. Нещо повече, двамата замислят издаването на комитетски вестник и пише и на Каравелов в Букурещ за хрумналата им идея.
- Как намирате обвиненията, че поп Кръстю е сътрудничил тайно с местните власти?
- Това са измислици, за да го злепоставят. Той е бил поставен под домашен арест и е ходел да се подписва в конака. Заптиетата непрестанно са го наблюдавали и затова Левски е предупредил всички комитетски дейци и съмишленици да не контактуват с него, за да не паднат в капана на властта. Но това не означава, че е снел всякакво доверие от него, просто се е стараел да опази хората си.
- Но още докато се е намирал преди това в Панагюрище, той изпраща нарочно писмо на поп Кръстю по доверен човек, в което му нарежда да приготви за проверка сметките и касовата наличност на комитета, за да му докладва, като пристигне в Ловеч.
- Тази среща по всяка вероятност се е състояла по-рано.
- Напоследък рукнаха като неудържим порой сурови обвинения, че истинският предател, както казвате и вие, е първородната дъщеря на поп Лукан Лилов - Величка Хашнова. Какво Ви кара да мислите така? Дали е само от страх да опази близките си?
- Както вече казах - това го е направила от страх. Но в никакъв случай не го е сторила нарочно това предателство. Тя просто не е мигвала, притискана от мисълта, че брат й Марин може да отиде на бесилото. Това я заставя да стигне до това жестоко безумие.
- В редица изследвания се твърди, че Величка Хашнова първа е пуснала в ход измисленото от нея предателство, като пише писмо до Троян, в което лаконично изсипва: "Поп Кръстю предаде Левски. Пазете се!" Нещо повече - в същия дух пише и до Каравелов, който тиражира това обвинение по страниците на в. "Независимост"...
- Това е вярно. В случая е валидна народната поговорка "Крадецът вика: дръжте крадеца! "
- Има версия, че Левски в навечерието на Коледа през 1872г. бил уведомил с писмо Величка Хашнова, че ще й гостува, но навръх Бъдни вечер се озовал в дома на най-верния си другар в Ловеч - Никола Сирков. Вярно ли е, че от последния Величка Хашнова е научила за пристигането му в Ловеч и за намеренията му да се отбие в Къкринското ханче, пътувайки за Търново?
- Не е вярно това. Никола Сирков е запазил в тайна посещението му в неговия дом, но Величка вероятно е подушила от други доверени лица за неговото придвижване, за да се стигне до това ужасяващо предателство.
- За жалост всичко се стоварва прибързано върху главата на поп Кръстю, срещу него се разгръща непоносима клеветническа кампания. Както научаваме, той не е издържал дълго на това нечовешко издевателство?
- Направо е бил съсипан. Заболява от туберкулоза, нервите му не издържат, полудява, защото е осъзнавал дълбоко в себе си своята невинност, и рухва съкрушен, умира на 43-годишна възраст през 1881 година.
- Как намирате историческата достоверност на документалния филм за Левски, по сценарий на Георги Мишев, излъчен наскоро по БНТ?
- Мисля, че лентата се е постарала да ни пренесе в реалните исторически обстоятелства. Георги Мишев има добър усет към тази материя и нещата са добре изпипани професионално. Филмът оневинява поп Кръстю за приписваното му толкова години унизително предателство и ни насочва към прикривания досега истински предател в лицето на Величка Хашнова.
- Според вас възможно ли е било спасяването му от многолюдния конвой, който го е придружавал, а той някъде към Орхание (Ботевград) е наброявал повече от двеста души?
- Не! Нещата не са така прости, както си ги представят мнозина днес. От друга страна, от Цариград, като узнават кой е заловен, заповядват на съдебно-следствените и другите официални държавни органи да бъде обгрижван с изключително внимание и уважение, за да го предразположат и постигнат целта си. А процесът срещу Левски не става в Цариград, а в София под влияние на руския посланик в имперската столица, граф Игнатиев, който обективно е защитавал нашите интереси, но е бил ловък дипломат и деликатно е поддържал прилични отношения с Високата порта. В това ни убеждава и фактът, че когато Бенковски с близки другари отиват да опожаряват големия град на Босфора, решили преди това да се посъветват с руското посолство. Там граф Игнатиев ги навикал: "Сакън, къде сте тръгнали с лудите си глави?" Наредил на своите съветници: "Кажете на тези млади момчета да си пазят кръвта за когато дойде времето!" А за процеса срещу Левски нарочно го оставят да се води в София и по него много да не се шуми, да остане таен, за да не се компрометира османската власт у нас и сред европейския свят с евентуалното смъртно наказание. И затова той е осъден не като опасен организатор, който бунтува народа срещу империята, а само като извършител на убийство, за което си е признал. Така съдебно-следствената процесия трябвало да бъде облечена в тайнственост и мълчание, да не се нарушава мирът и спокойствието под османско небе.
- Не са ли субективни, при това недостатъчно убедителни, изводите на Хайтов и на други, които го подкрепиха с половин уста, че малката черквица "Св. Петка Самарджийска" е последната гробна обител на Дякона?
- Категорично отхвърлям тези настойчиви заключения. Това са спекулации, с които някои се правят на откриватели и си обогатяват биографията.
- Според вас Левски има ли еквивалент в Европа? Можем ли да го сравним например с Гарибалди?
- Мисля, че Гарибалди не може да мине покрай Левски, той е слаба ракия. Какво е направил той? Да е създал такава националноосвободителна идеология и мащабна комитетска организация? Няма такова нещо. Левски няма еквивалент в световната история. Смятам, че единственият в света, който може да се съизмерва по някакъв начин с него, това е Ленин. Защото той е разбрал значението на тайната организация и я е направил. И потеглянето на цели вагони подкрепа за Руската революция от Германия съвсем не е случайно. То е продиктувано от важни политически и стратегически съображения.
- Как виждате присъствието на този велик българин в днешния и утрешния ден на България?
- Само като пример на поведение, на всеотдайност. При него има пълно покритие на думи и дела, у него всичко е истинско. В днешните продажни времена ни е много по-потребен, неговата личност е едно уникално и неизчерпаемо нравствено чистилище сега и завинаги.

 



Гласувай:
1



1. jelezov - Прочетох с интерес и удоволствие ...
14.07.2017 15:30
Прочетох с интерес и удоволствие това интервю. Пиша коментара, заради някои „дреболии”, които педизвикаха у мен неприятно усещане.

Интервюиращият казва:
„Как да си обясним извисяването на големия карловец на най-високия български пиедестал, като имаме предвид, че той не е притежавал нито образованието на Каравелов или пък интелекта на Ботев и на други известни наши възрожденци?”
Ако господинът се замисли, е възможно да разбере, че е глупост да се сравнява (и подценява) ИНТЕЛЕКТА на Левски с този на Ботев, особено ако нямаш научно обосновано понятие за феномена интелект. Контекста на цитата може да се запише и така: „Левски е бил по-глупав от Ботев и от други известни наши възрожденци.”
А уважаваният от мен академик Косев казва:
„Да не говорим за високите СТОЙНОСТИ на неговия характер, безпределната му обич към хората и преданост на делото, на което се е обрекъл.”
Тук са допуснати две съществени грешки. 1. „Стойност” е понятие от две области на знанието. В икономическите теории то е „вододелът” между Марксовата политическа икономия и останалото множество от буржоазни икономически теории. В природознанието с него се означава количественато определеност на природни феномени. За посочените характеристики от съзнанието на Левски научно екзактно е понятието „ценност”. 2. Въпросните характеристики не са особености от характера на Левски, защото „характер” е преди всичко психичен феномен. Те са ценности от народнодемократичната идеология на Левски.
цитирай
2. 1997 - Благодаря за коментара.Все пак,това е публицистичен материал по повод и патосът надвишава точността
15.07.2017 23:30
jelezov написа:
...Интервюиращият казва:„Как да си обясним извисяването на големия карловец на най-високия български пиедестал, като имаме предвид, че той не е притежавал нито образованието на Каравелов или пък интелекта на Ботев и на други известни наши възрожденци?”
Ако господинът се замисли, е възможно да разбере, че е глупост да се сравнява (и подценява) ИНТЕЛЕКТА на Левски с този на Ботев, особено ако нямаш научно обосновано понятие за феномена интелект.
...
„Да не говорим за високите СТОЙНОСТИ на неговия характер, безпределната му обич към хората и преданост на делото, на което се е обрекъл.”
Тук са допуснати две съществени грешки. 1. „Стойност” е понятие от две области на знанието. В икономическите теории то е „вододелът” между Марксовата политическа икономия и останалото множество от буржоазни икономически теории. В природознанието с него се означава количесттвенато определеност на природни феномени. За посочените характеристики от съзнанието на Левски научно екзактно е понятието „ценност”. 2. Въпросните характеристики не са особености от характера на Левски, защото „характер” е преди всичко психичен феномен. Те са ценности от народнодемократичната идеология на Левски.

И аз се подвеждах да мисля, че Левски не е така интелигентен като Каравелов и Ботев. Съгласен съм, че с умозрителни постановки не се съизмерва интелект. Дори и простото ранжиране не е обективно. При това често интелигентност и успех в някаква дейност не корелират. Явно робуваме на необосновани внушения, че Волов е бил по- интелигентен от Бенковски, а Каравелов от Левски при това, както казвате без сигурни средства за измерване.
По отношение "стойности", бих се насочил към метафоричното тълкуване. Някои думи, когато не са терминологично изчистени се използват иносказателно, в случая неопределеността на "характер" може да се пояснява със:стойностен, пълен с енергия,пламенен и пр.
Съгласен съм,че за великия Левски трябва да се пише с точни, верни думи, но... "Никой не е съвършен"нали :)
цитирай
3. jelezov - Доволен съм от отговора ви. Проч...
16.07.2017 18:50
Доволен съм от отговора ви. Прочетох го с удоволствие. Донякъде приемам и оправданието: "Никой не е съвършен"нали :). Донякъде, защото „дреболиите”, заради които се „заядох”, имат и ще имат изключителна значимост за съдбините на човечеството.
ИНТЕЛЕКТЪТ. В средата на 70-те години прекрасният съветски седмичник „Литературная газета” пибликува писмо на инж. Гаряев и отговр на редакцията с обширна статия на проф. Лук. Инженерът пита: „Възможно ли е сред учените да има глупаци?”. Професорът отговаря: „Да! Процентът на глупаците сред учените (образованите) и необразованите е приблизително еднакъв.” Цитирам по памет, защото броят на вестника се загуби, а молбата ми до редакцията да ми изпрати копие на статията, остана без резултат.
Висок интелект може да се открие и в чисто познавателната дейност на индивидите, но той най-ярко блести в практическата им дейност, ако тя бъде разбирана според Марксовата философия.
Пример за това са двама велики гения от две различни епохи: Левски и Сталин.
Първият подготви практически национално и социално освободителна революция и изгоря в нея без да се порадва на победата й. Вторият подготви победоносна социална революция и доживя до победата й. Загина, след като беше предвидил трагичното й бъдещо развитие.
СТОЙНОСТ. Термин – неточен превод на немското Wert. Точният му превод, включително и в икономическите теории трябва да е “ценност”. На този проблем съм посветил доста постинги. Един от тях е http://jelezov.blog/politika/2014/03/25/stoinost-cennost.1251187
Според трудовата теория на стойността, създадена от Смит и Рикардо, и доразвита от Маркс, ценност (стойност) създава само живият човешки труд. Според всички съвременни буржоазни икономически теории, ценност създават всичките „производствени фактори” и затова разпределението й между тях е справедливо. Марксовата теория разкрива и доказва наличието на експлоатация на човек от човека, докато буржоазните теории отричат нейното наличие, без да са в състояние да го докажат.
цитирай
4. fenor - Има, има...
27.07.2017 12:45
... при това успешни еквиваленти. Но това няма особенно значение, защото те са се самоотдали за своите си народи и са следвани от тях. По важното е че няма еквивалент в следващата българска история, нека за това се загрижим.
цитирай
5. jelezov - fenor пише: "По важното е че ...
27.07.2017 17:07
fenor пише: "По важното е че няма еквивалент в следващата българска история, нека за това се загрижим."
Много вярна и съществена мисъл! Сегашният незавиден хал на българите се дължи и на това, че след Георги Димитров случаят не дари народа ни с гениален ръководител.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3033308
Постинги: 3517
Коментари: 2405
Гласове: 1311
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031