Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.01.2010 01:15 - Защо е важно младите да могат да карат коли
Автор: demokratizator Категория: Политика   
Прочетен: 2778 Коментари: 4 Гласове:
4



Днес четох за идея на автоинструкторите шофьорски курсове и книжка да могат да се изкарват на 16 години. Разбира се, под новината имаше стотици гневни коментари как това е възможно и как то е самоубийствено. А дали хората, пишещи тези коментари, се замислят как стоят всъщност нещата?

Преди всичко искам да отбележа, че аз нямам книжка, нямам и намерение скоро да си взимам. Имам 18, така че споменатата идея не ме касае пряко. Това, което ме плаши обаче, са методите на убеждение, които много хора у нас ползват, когато става въпрос за правата или задълженията на младите хора.

На практика идеята се заклеймява от голям брой хора без да имат особена причина. Те просто казват, че човек е твърде млад на 16. Някои продължават дискриминационната логика с това, че човек е млад и на 18, и на 25, и на 33. Ако тръгнем по този начин да мислим нещата, ще се окаже, че скоро на планетата Земя няма да има хора, отговарящи на възрастовия ценз и никой няма да кара автомобили. Всъщност това не е толкова лошо от екологична гледна точка.

Аз мисля, че проблемът не е във възрастта. Да се твърди, че млад човек е по-опасен от по-възрастен е дискриминация и даже си има термин за нея - ageism (от age - възраст, подобно на sexism, когато става въпрос за полова дискриминация). Проблемът е във всеобщото неспазване на закона. Проблемът е, че нашата нация като цяло, колкото и да не е редно да обобщаваме, особено в последно време има афинитет към нарушаването на закона, и то най-вече този за движението по пътищата. Хора с многогодишна практика зад волана, дори и такива на възраст, ако щете, масово не спазват закона. Тогава какво може да се очаква от младите шофьори? Как могат да бъдат те по-различни? Та те просто копират видяното от своите бащи, чичовци, приятели и продължават традицията. В крайна сметка младите хора са част от генералната съвкупност. След като в генералната съвкупност се случва толкова често да се нарушава законът за движение по пътищата, логично е младите да не са изключение.

Тук идваме и до втората причина, поради която смятам, че е безмислено да бъдат ограничавани хората на възрастов признак. Просто един 16-годишен младеж, ако не му се даде правото да си вземе курсовете и да шофира законно, стига да го иска, пак ще намери начин да кара кола, но той далеч няма да е законен. Така ще се избегне и възможността този младеж да се научи да кара като човек, защото няма да има кой да го научи по нормалния начин. Той ще вземе нещата в свои ръце, ще открадне колата на баща си и ще я изпробва по пътищата, където вече нищо чудно да убие себе си или други хора. По-добре ли е това?

Правото е твърде криво разбрано от голяма част от хората. Те смятат, че като един закон съществува, то той ще реши всички проблеми. Истината е, че един закон трябва да се спазва, за да има смисъл от него, но той трябва и да може да се спазва. Няма как да се забрани нещо като шофирането от 16-годишни, защото това означава за всеки младеж да се закрепи полицай, което е технически невъзможно. Когато се окаже, че един закон не може да се спазва, защото на практика прави голяма част от хората престъпници, то този закон трябва сериозно да се преосмисли или направо премахне.

Време е да престанем да търсим вината в някаква специфична група от хора, а да се вгледаме по-внимателно в това какво сами правим и с какво допринасяме за всеобщия хаос. Нека не създаваме бюрократични пречки пред едни далеч по-добри възможности за ограмотяване на младите водачи. След като те така или иначе ще карат, то нека поне е законно и след преминаване на някакво обучение. Така със сигурност ще има по-малко жертви, отколкото ако тези хора карат коли, без да знаят как се прави това.


Тагове:   обучение,   Могат,   младите,


Гласувай:
4



1. dorichela - Само да кажа, че курсовете в днешно ...
19.01.2010 01:23
Само да кажа,че курсовете в днешно време са под всякаква критика... Аз също ги карах преди година и нещо и трябва да ти кажа,че за 24-те учебни часа се научих само да сменям скорости,да не блъскам разни обекти, и да карам напред. Нито веднъж не бях карала назад и ако не ме беше накарал да паркирам на едно място, нямаше и да се сети да ми каже къде по дяволите е задната. Паркирането беше само 1. За целия курс.
След такова "обучение", си излизаш буквално камикадзе. Аз също не правех изключение. Естествено, имаше кой да ми каже някои неща, които този, който ме обучаваше, трябваше да ми покаже.... Ама другите? Минал някак си изпита по кормуване и после се качва на колата. И защото много гледа другите как карат, затова масово катастрофите са налице.
За да се свикне с пътя, със самото шофиране, със дистанциите, с трафика и всичко се изисква време. И практика, много практика. Отнмачало карах само по нощите, когато няма движение, после почнах и през деня и така, докато свикна.
Не може да очакваш от 16 годишните такава отговорност и този начин на мислене, не че на 18 го имаш, има гора и на 38 го нямат, ама тва е друг въпрос.
Всеки сравнява с Щатите, ама там на 16 могат да карат с придружител, първо взимат пермид, с който не могат да карат сами. И след определено време взимат истинската книжка....
Та за българия.. не е много добра идея на 16 да взимат книжка. Преди можеше на 16 да минеш курса и на 18 да си вземеш книжката, ама щом го промениха, може би е имало причина.
цитирай
2. demokratizator - @ dorichela
19.01.2010 01:47
И аз чувам, че курсовете са под всякаква критика. Но пак, по-добре е да се вземат мерки това да се промени, отколкото да се оправдава лошото шофиране с лоши курсове, защото в този случай лоши водачи ще са всички без значение от възрастта. И аз не съм казал, че книжката трябва да дава пълна свобода. Нека в началото бъде с придружител, както е в Щатите. Мисля, че такова точно е и предложението на автоинструкторите.

Въпросът е да не бъркаме причините със следствията. Водачите не са лоши, защото са млади, а защото не са научени добре. Ако това се промени, постепенно и качеството на шофиране ще се промени и то във всички възрастови групи, които взимат нови книжки.
цитирай
3. dorichela - Просто трябва да се осъзнае какво ...
19.01.2010 01:53
Просто трябва да се осъзнае какво може да се прични от безразсъдно шофиране. И дори в някои случаи не неопитните, а много сигурните и прекалено самоуверените шофьори са причината за катастрофите... Трябва да се направи нещо и за курсовете и за след това.. А ганьо разбира само от глоби,ама да няма подкупи. Яко глоби за всичко, да видиш как ще влязат в пътя.. Но 16 годишните, определено ще искат да "погъзареят", така че, ако е с присружител съм за... Да свикнат малко, пък после вече да си карат и сами.... Иначе просто пускаш камикадзета :)
цитирай
4. darkanion - аз карам
09.02.2010 23:59
най-добре сам; когато татко е с мен и ми дава постоянно съвети, се бъркам и всичко е много смотано :D
Аз съм наблюдавал и друго пък - освен култовото желание за гъзареене - младите все повече и повече осъзнават, че шофирането е отговорно. Ние постоянно научаваме за катастрофите на деня, ужасите и изобщо цялата гадна работа от това какво може да стане при безразсъдно шофиране.
Има и друго нещо - младите толкова мн искат да имат книжка и да карат - моторче или кола, - че биха направили компромиса да научат добре листовките и да се научат да карат добре, ако само толкова малко се иска, за да получат книжката си.
Другото опира до възпитанието. Когато един човек с инфантилно съзнание реши, че иска да е готин и най-лесния начин тва да стане, е да кара кола пиян, да кажем, нищо чудно да се убие. Ако е възпитан да мисли над тия неща, няма да тръгне да шофира пиян и т.н.

Между другото, наистина... човек няма желание да спазва законите (за пътищата) както трябва, именно защото вижда, че на практика не се прави така. Дори на курса ти се казва "Абе ти карай сега правилно [за да си вземеш изпита кормуване], пък после си карай както си щеш [което е мн по-лесно за изпълнение] (т.е. невинаги да се спира на знак СТОП и други подобни).
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: demokratizator
Категория: Политика
Прочетен: 238345
Постинги: 34
Коментари: 253
Гласове: 1565
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930